چزابه
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

مقدمه: چندی پیش به اتفاق یه گروه از بچه های هلال احمر به سمت جنوب محل عملیات های مختلف دوران دفاع مقدس رفتیم به این بهانه مطالبی در مورد محلهای بازدیدمان از جمله دو کوهه، فتح المبین، شرهانی، فکه ، چزابه، دهلاویه، هویزه، طلائیه، زید،شلمچه ، خرمشهر، ماردو اروند برای شما هم میگذارم امیدوارم با این کار توانسته باشم قدمی هرچند کوچک برای شناخت بیشتر ویادی از دوران دفاع مقدس انجام داده باشم

 

تپه های نبعه

نبعه از تپه های رملی در شمال روستای چزابه است که در اوایل جنگ محل دیده بانی دشمن بود از آنجا که حرکت در رمل سخت است وبرای نیروهای نظامی وزرهی سخت تر ، ارتش عراق اصلأ احتمال نمی داد که ایرانی ها بیش تر مانع ها یشان را در مسیر چیده بودند ابتکار نیروهای ایران در انتخاب تپه های رملی به عنوان محور اصلی حمله ، عراقی ها را کاملأ غافل گیر کرد.رزمندگان نفربرها را زیر درخت های کم تعداد منطقه استتار می کردند وخود روزرا زیر سایه ی درخت وشب را در نفربر می گذراندند.

 

چزابه

هور ورمل دو طبیعت متفاوت است که منطقه ی چزابه را به تنگه ی چزابه معروف کرده است چر که جاده ی چزابه بین تپه های رملی میش داغ وآب گرفتگی هورالعظیم محصور شده است تنگه ی چزابه دقیقأ درشمال غربی سوسنگرد ودر مسیر جاده ای که از مرز به بستان کشیده شده است. قرار داردوجود دو جاده ی نظامی در دو سوی این تنگه که کی چزابه رابه فکه مرتبط می کند ودیگری به شهر العماره ی عراق متصل می شود، بر اهمیت واستراتژیک بودن این منطقه می افزاید ؛ بطوری که درآغاز جنگ یکی از پنج معبر اصلی هجوم ارتش عراق به خوزستان بوده است.

 

پادگان میش داغ

بلندترین ارتفاعات رملی شمال دشت آزادگان با حدود 246 متر بلندی ارتفاعات میش داغ می باشد؛ ارتفاعاتی که از شمال غربی سوسنگرد شروع می شود وتقریبأ موازی با مرز ایران از شمال بستان عبور می کند وبه تپه های رقابیه در جنوب غربی فکه می رسد.

پیش از عملیات های والفجر مقدماتی و ولفجر 1، اردوگاه نیروهایی که میخواستند در عملیات شرکت کنند، دشت ها وتنگه های شرقی میش داغ بود تنگه ی زلیخان وتنگه ی سعده در غرب میش داغ نیز معروف ترین تنگه های منطقه هستند.

پادگان میش داغ را نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اداره می کند ودر ایام نوروز محل اسکان واستقرار زائران راهیان نور است اجرای رزم شبانه وحرکات آکروباتیک توسط دلاروان مردان ارتش یادمان میش داغ رابه پرخاطره ترین منطقه ی یادمانی تبدیل کرده است.

بیمارستان صحرایی امام حسن(ع)

سپاه پاسداران در سال های پایانی جنگ تحمیلی این بیمارستان را در نزدیکی مناطق عملیاتی جنوب ؛ یعنی در مسیر سوسنگرد- بستان، بعداز پل سابله طارححی واحداث کرد.مجروحان مناطق فکه، چزابه، جزایرمجنونوهورالعظیم دراین بیمارستان مداوا ومورد عمل جراحی قرار می گرفتند.

حمله ی سنگین نیروهای محور شمالی ارتش عراق به دشت آزادگان از اطراف چزابه شروع شد ازاین رو مدافعان شهرهای مختلف دشت آزادگان با تعداد کم تر ازصدنفر واسلحه های ناچیز به دفاع پرداختند نیروهای مردمی و24 ژاندارم منطقه تنها بایک تفنگ 106دو خمپاره ی80و6تانک در برابر لشگر 9زرهی عراق وتیپ ابن ولید که دارای صدها

تانک بودند، ایستادگی نمودند ؛ اما سرانجام عراقی ها چزابه را گرفتند وتا عملیات طریق القدس در اشغال نگه داشتند.

 

عملیات مولای متقیان

پس از آزاد سازی مناطق بستان وتنگه ی چزابه در عملیات طریق القدس که در روز هشتم آذر سال1360 با رمزیا حسین(ع) انجام شد ارتباط شمال به جنوب عراق از داخل ایران به طور کامل قطع شد در نتیجه دشمن برای باز پس گیری منطقه ی مهم واستراتژیک چزابه اقدام به پاتک های سنگینی نمود ؛ به طوری که در هفدهم بهمن همان سال با تمام توان به چزابه حمله کرد وتا تپه های نبعه پیش آمددرست در همان زمان سپاه با جذب حداکثری نیروهای مردمی وسازماندهی آنها در تیپ هاولشگرهای جدید خودرابرای عملیات بزرگ فتح المبین آماده می کرداما هجوم سراسری عراق به چزابه رملی بودن منطقه وبه کار آمدن نیروهای پیاده قرارگاه فرمان دهی را برآن داشت تا 30گردان از نیروهای آماده رابه چزابه بفرستد ؛ زیرا اگر چزابه سقوط می کرد تمام برنامه های ایران برای عملیات های بعدی به هم میخورد جنگ خونین در چزابه بیش از چهارده روز ادامه یافت.

دراین مدت حسن باقری، دوشادوش بسیجی ها می جنگید ومرتب به شناسایی می رفت تا عملیاتی را برای اجرا در تپه های نبعه سراحی کند سرانجام عملیات مولای متقیان با رمز یا حسین(ع) در اول اسفند سال60به فرماندهی حسن باقری روی تپه های نبعه انجام گرفت دراین عملیات ضمن وارد کردن تلفات سنگین به عراق، به یگان های رزمی مکانیزه وچیاده ی عراق که از پشتیبانی آتش سنگین توپخانه وحملات هوایی برخوردار بودند، اجازه ی هیچ گونه پیش روی داده نشد در نتیجه رزمندها توانستند نیروهای عراق رابرای همیشه تا مرز، عقب برانندوزمینه ی عملیات فتح المبین را فراهم کنند.

روایت دوست و دشمن

فرمانده ی اطلاعات-عملیات سپاه شهید حسن باقری : مساله ی چزابه، عملیات مارا حداقل یک ماه به عقب انداخت مادر عملیات چزابه به اندازه ی طریق القدس شهدی دادیم عراق نیروهای جیش الشعبی (نیروهای مردمی) را آورده بود، صبح یک تیپش می زد به خط ، بعدازظهر تیپ دیگرش بیست دقیقه راه میرفتی توی رمل بیست متر جلومیرفتی جنازه ی شهدا سر راه بچه ها بود وعقب بردنشان هم سخت بود فشار شدیدی روی بچه ها بود در حمله به چزابه بود که خود صدام برای تحریک نیروها با شنل به چادگان شیب وجفیر آمد وبرای تیپ ها سخن رانی کردتابتواند افرادش رابه جنگ ترغیب کند اما به لطف خدا وند متعال ومقاومتی که توسط رزمندگان اسلام در چزابه صورت گرفت ؛ هرچند ما شهدای زیادی نیزدر این منطقه تقدیم اسلام کردیم ، اما در عوض تلفات زیادی نیز به ارتش عراق وارد نمودیم. به نظر میرسد صدام فکر میکرد که با وارد شدن خودش به صحنه بسیاری از مسائل حل خواهد شد؛ ولی تجربه ی چزابه این موضوع را منتفی نمود.این موضوع روشن است که چزابه به خارج از یک قواره ی کلاسیک نظامی بود.

 

خبرگزاری فرانسه: این یک واقعیت است که تصرف بستان در12کیلومتری مرز ایران وعراق وپیش روی ایران دراین منطقه اهمیت استراژیک وروانی بسیاری دارد.بستان نزدیکترین شهرایران به مرز عراق است واگرنیروهای ایران دراین منطقه جا بگیرند، نیروهای عراق دو نیم می شوند.

 

زمین چزابه رملی بود.خمپاره که به زمین میخورد گلوله پایین می رفت وترکش ها مثل چتر می آمدندبالا.به نیروها گفته بودیم موقع انفجار دراز بکشند وکسی سرپا نماند بعضی ها ترکش لباسشان را پاره کرده بود درهمین زمین رملی یک گلوله درست خورد به یکی از بچه ها به خودش نه این طرف نه آن طرفش ، چیزی ازش نماند.از زبانه های پوتینش فهمیدیم کی بود همه ی آن انسان 65کیلویی راتوی یک پلاستیک دوکیلویی جمع کردیم.

 

خیلی خسته شده بودیم چند روز بود نه درست غذا خورده بودیم نه درست خوابیده بودیم فرمانده می گفت باید مقاومت را ادامه بدهیم گفتیم تا نخوابیم نمی توانیم .نماز را با کفش خواندیم .شب های بستان سرد بود وپتو کن؛ چند نفری زیر یک پتو خوابیدیم.قرار شد بچه ها یکی یکی نگهبانی بدهند تا بقیه بخوابند فرمانده نگفت نوبت اول خودش نگهبانی میدهد.تا صبح هیچ کس را بیدار نکرد وتنها نگهبانی داد.

 

حرفی از جنس دیگر

چه روزگار شگفتی ! پیروزی های ظاهری را رها کن که فتح حقیقی این جاست این جا که حسین بن علی(ع) دل های جوانان را فتح کرده است؛ این جا که جوانان قلمروی نفس را فتح کرده اند وشیاطین درون خودرا واداشته اند که اسلام بیاورند

 


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
جمعه 12 اسفند 1390برچسب:چزابه,رزمندگان,شهیدان, :: 15:47
وحید جنتی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.