دهلاویه
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

مقدمه: چندی پیش به اتفاق یه گروه از بچه های هلال احمر به سمت جنوب محل عملیات های مختلف دوران دفاع مقدس رفتیم به این بهانه مطالبی در مورد محلهای بازدیدمان از جمله دو کوهه، فتح المبین، شرهانی، فکه ، چزابه، دهلاویه، هویزه، طلائیه، زید،شلمچه ، خرمشهر، ماردو اروند برای شما هم میگذارم امیدوارم با این کار توانسته باشم قدمی هرچند کوچک برای شناخت بیشتر ویادی از دوران دفاع مقدس انجام داده باشم

دهلاویه در شمال غربی سوسنگرد درکنار جاده ی بستان قرار دارد ودر واقع خط مقدم دفاع از سوسنگرد است .این روستای کوچک از همان روزهای آغاز جنگ که دشمن قصد تصرف شهرهای مرزی استان خوزستان را داشت ، مورد تهاجم قرار گرفت مدافعان دهلاویه ده روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت کردند تا این که در تاریخ24/8/59توانی برای مقاومت باقی نماند ودشمن با اشغال دهلاویه خودرا به سوسنگرد رساند.

رزمندگان ستاد جنگ های نامنظم به رماندهی شهید دکتر مصطفی چمران عملیاتهای فراوانی جهت آزادسازی مناطق اشغال شده انجام دادند دریکی از همین عملیات ها فرمانده ی منطقه ی دهلاویه ایرج رستمی به شهادت رسید ازاین رو شهید چمران برای معرفی فرمانده ی جدید صبح روز سی ویکم  خرداد سال1360عازم دهلاویه شدوی پس از استقرار در پشت کانال دهلاویه وبررسی وضعیت رزمندگان به وسیله ی گلوله ی خمپاره60دشمن به شدت مجروح شد.

اودرمیان نیروهای شهید رستمی درباره ی دوست شهیدش گفته بود خدا رستمی را دوست داشت وبرد اگر مارا هم دوست داشته باشد میبرد.

آمبولانس برای انتقال چمران به بیمارستان اهوازرسید اما خدا چمران را دوست داشت وبرد.

طرفین جنگ در دهلاویه آن قدر به هم نزدیک شده بودند که با نارنجک می جنگیدند ، توپخانه ی دشمن نیز بی امان مواضع رزمندگان را می کوبید سرانجام در27/61360در عملیاتی با نام آیت الله مدنی دهلاویه طعم آزادی را چشید در یادداشت شهید تجلایی یکی از مدافعان مظلوم دهلاویه آمده است :در هجوم دشمن به محور دهلاویه ده ها تانک ونفربر وبیش از4000نیروی پیاده شرکت داشتند بامن تماس گرفتند که عقب نشینی کنم؛ درجواب گفتم تا آخرین نفر خواهیم ایستاد.

دست نوشته ی شهی چمران :سوسنگرد برای ما اهمیت خاصی دارد؛ زیرا معبر حمیدیه واهواز است. دشمن به مدت چند روز سوسنگرد را محاصره کرده بود وبه شدت می کوبید .500نفر از رزمندگان مادر سوسنگرد تا آخرین رمق خود، جانانه، مقاومت میکردند وهر روز تلفاتی سنگین میدادند...

رادیو صدای آمریکا یکی از سنگین ترین وفشرده ترین جنگ های دوماهه ی اخیر ایران وعراق در اطراف شهر مرزی سوسنگرد جریان دارد.رادیو تهران ضمن تأیید تهدید سوسنگرد از سوی عراق ها اضهار داشت که نیروهای ایران با جنگ خانه به خانه مانع پیشروی عراقی ها شده اند.

 

یادمان دهلاویه

دهلاویه خط مقدم رزمندگان ستاد جنگ های نامنظم ومحل مجروحیت دکترمصطفی چمران است از این رو بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس در سال1374 ساختمانی بلند دراین مکان ساخت تا بلندی قامت آن آدمی رابه یاد ایستادگی چمران بیاندازد فضای داخلی یادمان را به  موزه وگالری عکس هاونقاشی های چمران اختصاص داده اند ودر اسفند 1384 شهید گمنامی را در حیاط یادمان به خاک سپرده اند.

 

با برگزیدگان

خدایا! آنان که به من بدی کردند ، مرا هوشیار کردند؛ آنان که از من انتقاد کردندبه من راه ورسم زندگی آموختند، آنان که به من بی اعتنایی کردند، به من صبروتحمل آموختند، آنان که به من خوبی کردند،به من مهر ووفا آموختند؛ پس خدایا به همه ی اینان که باعث تعالی دنیا وآخرت من شدند، خیرونیکی برسان.

شهید مصطفی چمران

 


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
شنبه 13 اسفند 1390برچسب:دهلاویه, :: 1:45
وحید جنتی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.